Tarief verkeersbelasting geldig tot 30 juni 2020 behoudens
wijziging bij decreet of ordonnantie
Motorfietsen
Volgend tarief geldt voor voertuigen ingeschreven met code aard
M2, L3, L4, L5, L6 of L7. De meest recente
Europees goedgekeurde moto’s, drie- en vierwielers hebben een letter e na
het cijfer dat volgt op letter L. Voor motorfietsen, trikes
en quads inbegrepen, met een cilinderinhoud van meer dan 250 cc bedraagt de
verkeersbelasting, gemeentebelasting inbegrepen, vanaf 1 juli 2020 tot 30 juni
2021 59,53 euro in het Vlaamse
Gewest en 59,53 euro in het Waalse
Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Een forfaitaire belasting is verschuldigd voor motorfietsen van
een bepaalde leeftijd, afhankelijk van het Gewest. In het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest is dit voor voertuigen die meer dan 25 jaar geleden voor
het eerst werden ingeschreven. In het Waalse Gewest is sinds 1 januari 2016
deze leeftijd opgetrokken van 25 naar 30 jaar. In het Vlaamse Gewest wordt de
leeftijd om van dit forfait te genieten vanaf 1 januari 2018 geleidelijk
opgetrokken naar 30 jaar, met de volgende overgangsregeling:
·
in aanslagjaar 2017: meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2018: meer dan 26 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2019: meer dan 27 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2020: meer dan 28 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2021: meer dan 29 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2022: meer dan 30 jaar in het verkeer gebracht
(Cfr.
infra veteran car).
Personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen
en met personenauto’s gelijkgestelde lichte vrachtauto’s
Door de inschrijving van een voertuig met code aard AA, AB, AC,
AD, AE, AF, VP, SW, OM of sommige FA of CT met een laadruimte -50% wordt de
verkeersbelasting berekend op de cilinderinhoud verschuldigd. Voor
personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen en met
personenauto’s gelijkgestelde lichte vrachtauto’s die niet kunnen
genieten van het forfaitaire tarief, wordt samen met de verkeersbelasting ook
de aanvullende verkeersbelasting geïnd (met hetzelfde formulier). Sinds 1
januari 2006 worden bepaalde voertuigen met code aard CT of FA ook belast zoals
personenauto’s.
Bij de eerste inschrijving op naam van een persoon wordt ook de
belasting op inverkeerstelling (BIV) op het aanslagbiljet in Vlaanderen of de
betalingsuitnodiging met overschrijvingsformulier vermeld. Hetzelfde bedrag aan
BIV wordt ook verschuldigd bij inschrijving sinds 2006 voor bepaalde voertuigen
met code CT of FA als op het keuringsbewijs een getal kleiner dan 50 staat voor
het %-teken onder de kilometerstand en het aantal plaatsen.
De bevoegdheid voor de bovenvermelde belastingen is verschoven
naar de gewesten per 1 januari 2002. VLABEL
stuurt in Vlaanderen aanslagbiljetten sinds 1 januari 2011. De
Federale overheidsdienst van financiën blijft voor Brussel en de DGO7 voor Wallonië en het Duitstalig landsgedeelte
met belastinguitnodigingen de inning nu organiseren met behulp van het gegevensbestand van
de DIV.
Inschrijven,
herinschrijven, schrappen en wissen in bestand DIV
Voor het uitreiken van een nieuwe kentekenplaat of een duplicaat
van een Europees model moet aan bPost of een koerier
betaald worden. Dit geldt ook als men een duplicaat of een kentekenbewijs in
twee delen (afschrift wordt niet meer uitgereikt) vraagt. Herinschrijven
is niet hetzelfde als inschrijven, maar als de plaat en / of het kentekenbewijs
uitgereikt moet worden, dan moet voor de aflevering ervan betaald worden.
Voorkeurnummers die besteld worden, moeten betaald worden met een
overschrijving of storting.
Elektronisch inschrijven van een voertuig is nu ook zonder
retributie aan de DIV. Maar bij elektronisch
inschrijven worden geen vrijstellingen verleend. Wel kan de provider kosten aanrekenen per elektronische verrichting.
Taxi’s en auto’s verhuurd met bestuurder kunnen worden
vrijgesteld van de verkeersbelasting. Wie vrijstelling wenst moet de vereiste
attesten van de verzekeraar of vergunning bij de aanvraag tot inschrijven
voegen. Dan wordt een kentekenplaat beginnend met de index T bekomen. Deze
vrijstellingen moeten aangevraagd worden zodra men het inschrijvingsbewijs
bezit. De voertuigen mogen niet voor privégebruik aangewend worden om de
vrijstelling te genieten.
Een T-kentekenplaat voor een taxi of voor uitsluitend verhuur met
chauffeur moet aangevraagd worden, indien vrijstelling van belasting gewenst
is. Zich vergissen betekende een nieuwe aanvraag indienen. Een verkeerde
inschrijving blijft geldig voor gewoon elk gebruik van het voertuig. Herinschrijven kan met toevoeging van de vereiste
vergunning van taxi en/of vignetten van de verzekeraar.
Zelfs als de taxi wordt geleased, kan de vrijstelling van de
verkeersbelasting gevraagd worden.
Vrijstelling van de verkeersbelasting is ook mogelijk voor
personen met een handicap als bepaalde voorwaarden worden vervuld. Tot in 2007
werd de vrijstelling gevraagd samen met de vrijstelling van de accijnscompenserende belasting. Ook voor ambulances geldt
een bijzondere regeling.
Als de plaat geschrapt wordt of een ander voertuig met dezelfde
plaat wordt ingeschreven kunnen niet verstreken maanden per twaalfden
terugbetaald of verrekend worden. Het minimumbedrag blijft altijd verschuldigd
zodra de gegevens naar VLABEL, DGO7 of de dienstauto werden doorgegeven.
Het minimumbedrag van de
verkeersbelasting bij pro rata is,
gemeentebelasting inbegrepen, vanaf 1 juli 2020 tot 30 juni 2021 in Vlaamse
Gewest 47,74 euro bij vergroening ofwel 38,08 euro zonder vergroening en
in het Waalse Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 38,08 euro.
Aanvullende
verkeersbelasting
Eigenaars van personenauto’s,
auto’s voor dubbel gebruik en minibussen en gelijkgestelde lichte
vrachtauto’s waarin een LPG-installatie gemonteerd is, moeten aanvullende
verkeersbelasting betalen, zelfs als ze vrijgesteld zijn van verkeersbelasting.
Lichte vrachtauto’s met een te kleine laadruimte worden vanaf 1 januari
2006 gelijkgesteld met personenauto’s voor de belastingen. Deze lichte
vrachtauto's worden op het keuringsbewijs na inschrijving herkend aan een getal
kleiner dan 50 vóór het %-teken. De pick-up en de chassis-cabine
blijft niet belast op de fiscale pk.
Nieuw tarief verkeersbelasting wegens inschrijving vanaf 1 januari
2016 in het Vlaamse Gewest, enkel in geval van vergroening en voor zover de
overgangsmaatregel niet ingeroepen kan worden
Voorwaarden voor de toepassing
van het tarief met vergroening van de verkeersbelasting in Vlaamse Gewest vanaf
1 januari 2016
·
Aard wegvoertuig voertuig
personenauto's, de auto's voor dubbel gebruik en de minibussen
·
Inschrijving
o
Datum inschrijving vanaf 1 januari 2016 verwerkt bij DIV, tenzij
de voorwaarden van VCF, art. 2.2.4.0.9 vervuld werden uiterlijk op 14 januari
2016 voor een besteld voertuig dat bij de DIV nooit was ingeschreven voor 1
januari 2016.
o
Adres titularis in Vlaamse Gewest
o
Inschrijving op natuurlijke persoon of inschrijving op een andere
rechtspersoon dan een vennootschap met leasingactiviteiten, een autonoom
overheidsbedrijf met leasingactiviteiten of een vzw met leasingactiviteiten
o
Andere kentekenplaat dan een commerciële plaat of tijdelijke
plaat die geen internationale kentekenplaat.
Als bovenstaande voorwaarden
vervuld zijn wordt de berekening in zes stappen uitgevoerd.
·
Zoek het % aanpassing wegens de CO2–uitstoot van het
voertuig
·
Zoek het % aanpassing aan de euronorm al naargelang de brandstof
·
Tel de percentages aanpassingen op
·
Verhoog of verlaag het tarief volgens fiscale pk in Vlaamse Gewest
met het percentage van de optelsom
·
Minimum 40 euro bij inschrijving (geïndexeerd)
·
Dat resultaat verhogen met de opdeciemen, namelijk plus 10%.
Tabel
volgens fiscale pk vanaf 1 juli 2020 tot 30 juni 2021 aangepast aan de index,
zoals berekend in het bericht van 10 juni 2020 van het Vlaamse Gewest, BS van 18 juni 2020 (op basis van het
basistarief volgens artikel 2.2.4.0.1, § 2 VCF dat gold op 1 juli 2015)
Cilinderinhoud
(cm3) |
Fiscale pk |
Verkeersbelasting, gemeentebelasting niet inbegrepen in
Vlaamse Gewest |
juli 2019 tot juni 2020 |
||
Tot en met 750 cc |
tot 4 |
76,32 |
Van 751 tot 950 cc |
5 |
95,52 |
Van 951 tot 1150 cc |
6 |
138,00 |
Van 1151 tot 1350 cc |
7 |
180,36 |
Van 1351 tot 1550 cc |
8 |
223,08 |
Van 1551 tot 1750 cc |
9 |
265,68 |
Van 1751 tot 1950 cc |
10 |
307,80 |
Van 1951 tot 2150 cc |
11 |
399,60 |
Van 2151 tot 2350 cc |
12 |
491,16 |
Van 2351 tot 2550 cc |
13 |
582,60 |
Van 2551 tot 2750 cc |
14 |
674,40 |
Van 2751 tot 3050 cc |
15 |
765,96 |
Van 3051 tot 3250 cc |
16 |
1.003,32 |
Van 3251 tot 3450 cc |
17 |
1.240,92 |
Van 3451 tot 3650 cc |
18 |
1.478,28 |
Van 3651 tot 3950 cc |
19 |
1.715,28 |
Van 3951 tot 4150 cc |
20 |
1.952,76 |
Van 4151 tot 4350 cc |
21 |
2.059,20 |
Van 4351 tot 4650 cc |
22 |
2.165,64 |
Van 4651 tot 4850 cc |
23 |
2.272,08 |
Van 4851 tot 5050 cc |
24 |
2.378,52 |
Van 5051 tot 5250 cc |
25 |
2.484,96 |
Van 5251 tot 5550 cc |
26 |
2.591,40 |
Van 5551 tot 5750 cc |
27 |
2.697,84 |
Van 5751 tot 5950 cc |
28 |
2.804,28 |
Van 5951 tot 6150 cc |
29 |
2.910,72 |
Van 6151 tot 6350 cc |
30 |
3.017,16 |
Van 6351 tot 6650 cc |
31 |
3.123,60 |
Van 6651 tot 6850 cc |
32 |
3.230,04 |
Van 6851 tot 7150 cc |
33 |
3.336,48 |
Van 7151 tot 7350 cc |
34 |
3.442,92 |
Van 7351 tot 7550 cc |
35 |
3.549,36 |
Van 7551 tot 7850 cc |
36 |
3.655,80 |
Van 7851 tot 8050 cc |
37 |
3.762,24 |
|
38 |
3.868,68 |
|
39 |
3.975,12 |
|
40 |
4.081,56 |
|
41 |
4.188,00 |
|
42 |
4.294,44 |
|
43 |
4.400,88 |
Aanpassing
in functie van de CO2-uitstoot
Er is geen aanpassing van het tarief in functie van de CO2-uitstoot
als het voertuig exact 122 gram uitstoot.
Indien u de CO2-uitstoot niet kent omdat er geen COC is
of omdat het niet vermeld is op het oude inschrijvingsbewijs dan worden de
parameters bepaald aan de hand van de tabel in VCF, art. 2.2.4.0.7.
Aanpassing in functie van de CO2-uitstoot van het
voertuig, gemeten tijdens de homologatie ervan volgens de geldende Europese
regelgeving.
Praktisch is bij inschrijving vanaf 1 januari 2016 met een euro 3
of hoger voor een andere brandstof dan diesel, 44 euro verschuldigd als minimum
als de vermenigvuldiging van het tarief volgens de fiscale pk met de CO2-uitstoot
per km een resultaat geeft van minder dan 40 door het toepassen van de
vermindering in onderstaande tabel.
Vermindering wegens
lage CO2-uitstoot |
|||||
CO2-uitstoot |
Vermindering |
CO2-uitstoot |
Vermindering |
CO2-uitstoot |
Vermindering |
24
g of minder |
–
29,40% |
57
g |
–
19,50% |
90
g |
–
9,60% |
25
g |
–
29,10% |
58
g |
–
19,20% |
91
g |
–
9,30% |
26
g |
–
28,80% |
59
g |
–
18,90% |
92
g |
–
9,00% |
27
g |
–
28,50% |
60
g |
–
18,60% |
93
g |
–
8,70% |
28
g |
–
28,20% |
61
g |
–
18,30% |
94
g |
–
8,40% |
29
g |
–
27,90% |
62
g |
–
18,00% |
95
g |
–
8,10% |
30
g |
–
27,60% |
63
g |
–
17,70% |
96
g |
–
7,80% |
31
g |
–
27,30% |
64
g |
–
17,40% |
97
g |
–
7,50% |
32
g |
–
27,00% |
65
g |
–
17,10% |
98
g |
–
7,20% |
33
g |
–
26,70% |
66
g |
–
16,80% |
99
g |
–
6,90% |
34
g |
–
26,40% |
67
g |
–
16,50% |
100
g |
–
6,60% |
35
g |
–
26,10% |
68
g |
–
16,20% |
101
g |
–
6,30% |
36
g |
–
25,80% |
69
g |
–
15,90% |
102
g |
–
6,00% |
37
g |
–
25,50% |
70
g |
–
15,60% |
103
g |
–
5,70% |
38
g |
–
25,20% |
71
g |
–
15,30% |
104
g |
–
5,40% |
39
g |
–
24,90% |
72
g |
–
15,00% |
105
g |
–
5,10% |
40
g |
–
24,60% |
73
g |
–
14,70% |
106
g |
–
4,80% |
41
g |
–
24,30% |
74
g |
–
14,40% |
107
g |
–
4,50% |
42
g |
–
24,00% |
75
g |
–
14,10% |
108
g |
–
4,20% |
43
g |
–
23,70% |
76
g |
–
13,80% |
109
g |
–
3,90% |
44
g |
–
23,40% |
77
g |
–
13,50% |
110
g |
–
3,60% |
45
g |
–
23,10% |
78
g |
–
13,20% |
111
g |
–
3,30% |
46
g |
–
22,80% |
79
g |
–
12,90% |
112
g |
–
3,00% |
47
g |
–
22,50% |
80
g |
–
12,60% |
113
g |
–
2,70% |
48
g |
–
22,20% |
81
g |
–
12,30% |
114
g |
–
2,40% |
49
g |
–
21,90% |
82
g |
–
12,00% |
115
g |
–
2,10% |
50
g |
–
21,60% |
83
g |
–
11,70% |
116
g |
–
1,80% |
51
g |
–
21,30% |
84
g |
–
11,40% |
117
g |
–
1,50% |
52
g |
–
21,00% |
85
g |
–
11,10% |
118
g |
–
1,20% |
53
g |
–
20,70% |
86
g |
–
10,80% |
119
g |
–
0,90% |
54
g |
–
20,40% |
87
g |
–
10,50% |
120
g |
–
0,60% |
55
g |
–
20,10% |
88
g |
–
10,20% |
121
g |
–
0,30% |
56
g |
–
19,80% |
89
g |
–
9,90% |
122
g |
— |
Verhoging wegens
hoge CO2-uitstoot |
|||||
CO2-uitstoot |
Verhoging |
CO2-uitstoot |
Verhoging |
CO2-uitstoot |
Verhoging |
500
g of meer |
+
113,40% |
237
g |
+
34,50% |
179
g |
+
17,10% |
492
g |
+
111,00% |
236
g |
+
34,20% |
178
g |
+
16,80% |
482
g |
+
108,00% |
235
g |
+
33,90% |
177
g |
+
16,50% |
472
g |
+
105,00% |
234
g |
+
33,60% |
176
g |
+
16,20% |
462
g |
+
102,00% |
233
g |
+
33,30% |
175
g |
+
15,90% |
452
g |
+
99,00% |
232
g |
+
33,00% |
174
g |
+
15,60% |
442
g |
+
96,00% |
231
g |
+
32,70% |
173
g |
+
15,30% |
432
g |
+
93,00% |
230
g |
+
32,40% |
172
g |
+
15,00% |
422
g |
+
90,00% |
229
g |
+
32,10% |
171
g |
+
14,70% |
412
g |
+
87,00% |
228
g |
+
31,80% |
170
g |
+
14,40% |
402
g |
+
84,00% |
227
g |
+
31,50% |
169
g |
+
14,10% |
392
g |
+
81,00% |
226
g |
+
31,20% |
168
g |
+
13,80% |
382
g |
+
78,00% |
225
g |
+
30,90% |
167
g |
+
13,50% |
372
g |
+
75,00% |
224
g |
+
30,60% |
166
g |
+
13,20% |
362
g |
+
72,00% |
223
g |
+
30,30% |
165
g |
+
12,90% |
352
g |
+
69,00% |
222
g |
+
30,00% |
164
g |
+
12,60% |
342
g |
+
66,00% |
221
g |
+
29,70% |
163
g |
+
12,30% |
332
g |
+
63,00% |
220
g |
+
29,40% |
162
g |
+
12,00% |
322
g |
+
60,00% |
219
g |
+
29,10% |
161
g |
+
11,70% |
312
g |
+
57,00% |
218
g |
+
28,80% |
160
g |
+
11,40% |
302
g |
+
54,00% |
217
g |
+
28,50% |
159
g |
+
11,10% |
292
g |
+
51,00% |
216
g |
+
28,20% |
158
g |
+
10,80% |
282
g |
+
48,00% |
215
g |
+
27,90% |
157
g |
+
10,50% |
272
g |
+
45,00% |
214
g |
+
27,60% |
156
g |
+
10,20% |
271
g |
+
44,70% |
213
g |
+
27,30% |
155
g |
+
9,90% |
270
g |
+
44,40% |
212
g |
+
27,00% |
154
g |
+
9,60% |
269
g |
+
44,10% |
211
g |
+
26,70% |
153
g |
+
9,30% |
268
g |
+
43,80% |
210
g |
+
26,40% |
152
g |
+
9,00% |
267
g |
+
43,50% |
209
g |
+
26,10% |
151
g |
+
8,70% |
266
g |
+
43,20% |
208
g |
+
25,80% |
150
g |
+
8,40% |
265
g |
+
42,90% |
207
g |
+
25,50% |
149
g |
+
8,10% |
264
g |
+
42,60% |
206
g |
+
25,20% |
148
g |
+
7,80% |
263
g |
+
42,30% |
205
g |
+
24,90% |
147
g |
+
7,50% |
262
g |
+
42,00% |
204
g |
+
24,60% |
146
g |
+
7,20% |
261
g |
+
41,70% |
203
g |
+
24,30% |
145
g |
+
6,90% |
260
g |
+
41,40% |
202
g |
+
24,00% |
144
g |
+
6,60% |
259
g |
+
41,10% |
201
g |
+
23,70% |
143
g |
+
6,30% |
258
g |
+
40,80% |
200
g |
+
23,40% |
142
g |
+
6,00% |
257
g |
+
40,50% |
199
g |
+
23,10% |
141
g |
+
5,70% |
256
g |
+
40,20% |
198
g |
+
22,80% |
140
g |
+
5,40% |
255
g |
+
39,90% |
197
g |
+
22,50% |
139
g |
+
5,10% |
254
g |
+
39,60% |
196
g |
+
22,20% |
138
g |
+
4,80% |
253
g |
+
39,30% |
195
g |
+
21,90% |
137
g |
+
4,50% |
252
g |
+
39,00% |
194
g |
+
21,60% |
136
g |
+
4,20% |
251
g |
+
38,70% |
193
g |
+
21,30% |
135
g |
+
3,90% |
250
g |
+
38,40% |
192
g |
+
21,00% |
134
g |
+
3,60% |
249
g |
+
38,10% |
191
g |
+
20,70% |
133
g |
+
3,30% |
248
g |
+
37,80% |
190
g |
+
20,40% |
132
g |
+
3,00% |
247
g |
+
37,50% |
189
g |
+
20,10% |
131
g |
+
2,70% |
246
g |
+
37,20% |
188
g |
+
19,80% |
130
g |
+
2,40% |
245
g |
+
36,90% |
187
g |
+
19,50% |
129
g |
+
2,10% |
244
g |
+
36,60% |
186
g |
+
19,20% |
128
g |
+
1,80% |
243
g |
+
36,30% |
185
g |
+
18,90% |
127
g |
+
1,50% |
242
g |
+
36,00% |
184
g |
+
18,60% |
126
g |
+
1,20% |
241
g |
+
35,70% |
183
g |
+
18,30% |
125
g |
+
0,90% |
240
g |
+
35,40% |
182
g |
+
18,00% |
124
g |
+
0,60% |
239
g |
+
35,10% |
181
g |
+
17,70% |
123
g |
+
0,30% |
238
g |
+
34,80% |
180
g |
+
17,40% |
122
g |
— |
Als de CO2 niet gekend
is geldt de tabel uit VCF, art. 2.2.4.0.7. Zie standaardwaarden CO2
Aanpassing aan de euronorm al naargelang de brandstof en eventueel
de later geplaatste roetfilter die aan de voorwaarden voldoet
Euronorm |
Benzine en andere brandstoffen |
Diesel |
euro 0 |
+30% |
+50% |
euro 1 |
+10% |
+40% |
euro 2 |
+5% |
+35% |
euro 3 |
0% |
+30% |
euro 3 + roetfilter |
— |
+25% |
euro 4 |
-12,5% |
+25% |
euro 4 + roetfilter |
— |
+17,5% |
euro 5 of EEV |
-15% |
+17,5% |
euro 6 |
-15% |
+15% |
Om in aanmerking te komen voor
het lager percentage moet de roetfilter bij een diesel voldoen aan VCF, art.
2.2.4.0.8.
Minimum 43,40 euro vanaf 1 juli 2020 tot 30 juni 2021 of resultaat
optelsom aanpassingen maal tarief fiscale pk te verhogen met de opdeciemen.
Het bedrag uit de tabel met de fiscale pk wordt daarna aangepast
met de optelsom van het % dat staat naast de CO2-uitstoot per
kilometer en het % dat staat naast de euronorm al naargelang de brandstof.
Opgelet, als het uiteindelijk resultaat na vermindering wegens de
CO2-uitstoot en wegens de euronorm kleiner is dan 40 euro, dan is
het minimum 40 euro + 10 % opdeciemen = 44 euro indien ingeschreven vanaf 1
januari 2016 tot 30 juni 2016. Bij inschrijving vanaf 1 juli 2019 tot 30 juni
2020 is dat minimum 47,74 euro.
Zonder LPG, bedraagt het minimum
als verkeersbelasting verschuldigd wegens inschrijven na 31 december 2015 door
de natuurlijke persoon of rechtspersoon, zonder activiteit autoleasing:
•
44 euro opdeciemen inbegrepen vanaf 1 januari 2016 tot 30 juni
2016 inbegrepen.
•
44,97 euro opdeciemen inbegrepen vanaf 1 juli 2016 tot 30 juni
2017 inbegrepen.
•
45,80 euro opdeciemen inbegrepen vanaf 1 juli 2017 tot 30 juni
2018 inbegrepen.
• 46,64 euro
opdeciemen inbegrepen vanaf 1 juli 2018 tot 30 juni 2019 inbegrepen.
•
47,52 euro opdeciemen inbegrepen vanaf 1 juli 2019 tot 30 juni
2020 inbegrepen.
•
47,74 euro opdeciemen inbegrepen vanaf 1 juli 2020 tot 30 juni 2021
inbegrepen.
Bij vergroening
•
zonder LPG of vloeibare koolwaterstoffen: VB = minimum 44 euro, na
index 47,74 euro (= minimum 40 euro (na index 43,40 euro of hoger resultaat voorgaande berekeningen
te verhogen met de opdeciemen)
•
met LPG of vloeibare koolwaterstoffen, tabellen hierboven
toepassen en pas daarna VB verminderen met maximaal 110 euro vanaf 1 januari
2016 tot 30 juni 2016 (gemeentebelasting inbegrepen) of 119,33
euro vanaf 1 juli 2020 tot 30 juni 2021.
Vrijstellingen
voor bepaalde brandstoftypes in het Vlaamse Gewest vanaf het aanslagjaar 2016
Personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibussen zijn
vanaf aanslagjaar 2016 vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en de
belasting op inverkeerstelling bij volgende brandstoftypes:
·
puur elektrisch;
·
puur waterstof;
·
aardgas (CNG/LNG) (tijdelijk tot 31 december 2020), ook al wordt
de motor slechts maar gedeeltelijk of tijdelijk op aardgas aangedreven. Voor
voertuigen op aardgas die zijn ingeschreven vanaf 1 juli 2017, geldt deze
vrijstelling enkel bij een fiscale pk tot en met 11;
·
plug-in hybride elektrische voertuigen (tijdelijk tot 31/12/2020),
met als voorwaarde dat batterij met stekker kan worden opgeladen en met een
uitstoot tot en met 50g CO2/km.
Deze vrijstelling geldt niet voor leasing-voertuigen.
Vlaamse
Gewest vanaf 1 juli 2020 tot 30 juni 2021 bij leasing of bij tijdige verklaring
aan VLABEL wegens bestelling vóór 31 oktober 2015 en alle
voorwaarden vervuld blijven of bij verjaring laatste inschrijving
vóór 1 januari 2016, en tarief in het Waals Gewest of het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest (gemeentebelasting inbegrepen)
Cilinderinhoud |
Fisc. pk |
Verkeersbelasting in |
Aanvullende verkeersbelasting (in
euro) |
Verkeersbelasting in euro in Waalse
Gewest of Brussels Hoofdstedelijk Gewest (gemeentebelasting inbegrepen) |
tot en met 750 cc |
tot 4 |
83,95 |
89,16 |
83,95 |
751 - 950 cc |
5 |
105,07 |
89,16 |
105,07 |
951 - 1.150 cc |
6 |
151,80 |
89,16 |
151,93 |
1.151 - 1.350 cc |
7 |
198,40 |
89,16 |
198,40 |
1.351 - 1.550 cc |
8 |
245,39 |
148,68 |
245,39 |
1.551 - 1.750 cc |
9 |
292,25 |
148,68 |
292,38 |
1.751 - 1.950 cc |
10 |
338,58 |
148,68 |
338,71 |
1.951 - 2.150 cc |
11 |
439,56 |
148,68 |
439,56 |
2.151 - 2.350 cc |
12 |
540,28 |
148,68 |
540,41 |
2.351 - 2.550 cc |
13 |
640,86 |
148,68 |
640,99 |
2.551 - 2.750 cc |
14 |
741,84 |
208,20 |
741,84 |
2.751 - 3.050 cc |
15 |
842,56 |
208,20 |
842,69 |
3.051 - 3.250 cc |
16 |
1.103,65 |
208,20 |
1.103,78 |
3.251 - 3.450 cc |
17 |
1.365,01 |
208,20 |
1.365,01 |
3.451 - 3.650 cc |
18 |
1.626,11 |
208,20 |
1.626,37 |
3.651 - 3.950 cc |
19 |
1.886,81 |
208,20 |
1.886,94 |
3.951 - 4.150 cc |
20 |
2.148,04 |
208,20 |
2.148,30 |
4.151 - 4.350 cc |
21 |
2.265,12 |
208,20 |
2.265,52 |
4.351 - 4.650 cc |
22 |
2.382,20 |
208,20 |
2.382,73 |
4.651 - 4.850 cc |
23 |
2.499,28 |
208,20 |
2.499,95 |
4.851 - 5.050 cc |
24 |
2.616,36 |
208,20 |
2.617,16 |
5.051 - 5.250 cc |
25 |
2.733,44 |
208,20 |
2.734,38 |
5.251 - 5.550 cc |
26 |
2.850,52 |
208,20 |
2.851,60 |
5.551 - 5.750 cc |
27 |
2.967,60 |
208,20 |
2.968,81 |
5.751 - 5.950 cc |
28 |
3.084,68 |
208,20 |
3.086,03 |
5.951 - 6.150 cc |
29 |
3.201,76 |
208,20 |
3.203,24 |
6.151 - 6.350 cc |
30 |
3.318,84 |
208,20 |
3.320,46 |
6.351 - 6.650 cc |
31 |
3.435,92 |
208,20 |
3.437,68 |
6.651 - 6.850 cc |
32 |
3.553,00 |
208,20 |
3.554,89 |
6.851 - 7.150 cc |
33 |
3.670,08 |
208,20 |
3.672,11 |
7.151 - 7.350 cc |
34 |
3.787,16 |
208,20 |
3.789,32 |
7.351 - 7.550 cc |
35 |
3.904,24 |
208,20 |
3.906,54 |
7.551 - 7.850 cc |
36 |
4.021,32 |
208,20 |
4.023,76 |
7.851 - 8.150 cc |
37 |
4.138,40 |
208,20 |
4.140,97 |
8.151 - |
38 |
4.255,48 |
208,20 |
4.258,19 |
|
39 |
4.372,56 |
208,20 |
4.375,40 |
|
40 |
4.489,64 |
208,20 |
4.492,62 |
|
41 |
4.606,72 |
208,20 |
4.609,84 |
|
42 |
4.723,80 |
208,20 |
4.727,05 |
|
43 |
4.840,88 |
208,20 |
4.844,27 |
Veteran cars
Personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen
en motorfietsen van meer dan 250 cc die bij het ontstaan van de belastingschuld
sedert meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gebracht (veteran
cars), zijn onderworpen aan de forfaitaire belasting.
De leeftijdgrens van 25 jaar is
momenteel enkel nog in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van toepassing. Sinds
1 januari 2016 moet in het Waalse Gewest een voertuig minstens 30 jaar geleden
voor de eerste ingeschreven zijn om forfaitair belast te kunnen worden. In het
Vlaamse Gewest wordt de leeftijd vanaf 1 januari 2018 geleidelijk opgetrokken
naar 30 jaar, met de volgende overgangsregeling:
·
in aanslagjaar 2017: meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2018: meer dan 26 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2019: meer dan 27 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2020: meer dan 28 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2021: meer dan 29 jaar in het verkeer gebracht
·
in aanslagjaar 2022: meer dan 30 jaar in het verkeer gebracht
De forfaitaire belasting bedraagt, gemeentebelasting inbegrepen, sinds 1 juli 2019 tot 30 juni 2020 in
het Vlaamse Gewest 38,08
euro en in het Waalse Gewest
en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 38,08
euro De forfaitaire belasting geldt niet voor veteran
cars als die slechts met een handelaarsplaat worden
gebruikt.
Forfaitaire belasting is steeds voor het hele jaar verschuldigd
per voertuig, zelfs als dezelfde kentekenplaat achtereenvolgens wordt gebruikt
voor verschillende voertuigen.